Canon PowerShot SX40 HS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 34 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX40 HS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Lukas 28-09-2013

Anderhalf jaar en meer dan 10.000 foto's later heb ik wel een redelijk beeld.

De aanvankelijke reden dat ik dit toestel heb gekocht was omdat hij een draai en kantelbaar scherm heeft. Dat is in mijn hobby (hengelsport) wel makkelijk voor het jezelf plus vis met de zelfontspanner op de foto zetten. Je ziet jezelf plus vis op de foto komen zeg maar. Het bleek zelfs ook nog dat er meerdere zelfontspanner functies opzitten met o.a. een functie waarbij je zelf in kunt stellen hoe lang het duurt (max. 30 seconden) totdat hij begint af te drukken en dan kun je tot maximaal 10 foto’s achter elkaar laten maken. Dan hoef je niet elke keer die vis weer neer te leggen en opnieuw het knopje in te drukken voor de volgende foto.

Voor de ‘normale foto’s’ had ik er een Fujifilm HS 20 EXR erbij genomen. Dat toestel is ietwat gebruiksvriendelijker en het inzoomen kon op de traditionele manier, op de lens zelf. Bij de Canon moest dat met een knopje. Toen dacht ik dat dat lastig was maar nu blijkt dat best wel mee te vallen. Ieder heeft zijn voordeel en nadeel. Je kunt de met de canon, als je er wat handig in bent, inclusief zoomen, met 1 hand bedienen, indien nodig.
Tegenwoordig ligt de Fujifilm altijd werkeloos thuis en heb ik altijd de Canon mee.

In die tijd heb ik verschillende soorten foto’s gemaakt, zonsondergangen, actiefoto’s op het TT circuit (MotoGP met maximale optische zoom), man-vis foto’s, portret enz. Foto’s zijn allemaal perfect van kwaliteit geworden.

Zo ben ik wel eens een paar keer naar een paardenconcours geweest. Gewoon langs die bak staan en proberen dat gespring goed op de foto te krijgen. Als je op een bepaald punt gaat staan dan kun je meerdere hindernissen achter elkaar pakken. Dan is het wel een kwestie van in/uit zoomen, draaien enz. Dat was met de Canon geen punt, met de Fuji iets minder, had wat meer tijd nodig om zich weer klaar te maken voor de volgende foto. (allebei de toestellen op de sportstand uiteraard). 1 Keer een serie hindernissen achter elkaar, ik stond erachter en wou het paard plus ruiter elke hindernis op de foto hebben, secondewerk dus. Dat was met de Canon ook geen probleem maar de Fuji raakte volkomen de kluts kwijt met onscherpe foto’s als gevolg. Het paard was alweer verder en ik had haast geen plaatjes.

De mogelijkheden zijn enorm. Dat gaat me soms wel wat boven de pet (vandaar die 7). Zo af en toe druk ik eens een verkeert knopje in en dan kom ik in een menu of instelling terecht waar ik niet wezen wil en dan kom ik er niet meer uit en dan is de enige oplossing het toestel even weer uit en weer aan zetten en dan kun je weer opnieuw beginnen.

De digitale zoom gaat tot 140x. Dan kun je dingen wel heel dichtbij halen maar de kwaliteit is niet fantastisch. Op Assen op de maximale optische zoom met de lens door het gaas (ietwat steunend, dat wel) mooie foto’s gemaakt van langsrijdende MotoGP motoren.

Door die enorme mogelijkheden heb ik de serieopname-functie nog niet gevonden. Als iemand me dat nog even kan vertellen zou ik zeer waarderen.

Ohja, de Fuji staat te koop…

petervl57 30-09-2013

Serieopnamen: klik op de "funcset knop" -->kies in het beeldscherm het 4e icoontje van boven (een vierkantje). Onderin beeld zie je drie instellingsmogelijkheden. Standaard staat hij op enkelbeeld ingesteld (de meest linkse menukeuze) De middelste is serieopname (continue) de meest rechtste keuze is serieopname, waarbij de camera constant zal blijven scherpstellen op het object (bij sport en beweging is dit handig)

Ik heb deze camera nu bijna 2 jaar en ben er nog net zo enthousiast over als in het begin.

Walther007 15-10-2012

Ik heb voorheen een analoge Canon spiegelreflex gehad en ben door de goede reviews overgegaan tot aanschaf van de camera.
De foto's zijn van uitzonderlijke kwaliteit en superscherp, contrastrijk en in mooie natuurlijke kleuren.
Soms duurt het even dat de Macro stand - in AUTO modus - het voorwerp scherp stelt. Uitzoomen en/of afstand nemen helpt dan, maar soms is het 'momentum' weg en maak je niet de foto die je in gedachte had.
Ik heb de camera ook aangeschaft vanwege filmen in Full HD. Op zich werkt het prima, zeker met de sterke zoomlens, maar nadat ik de MVI-filmpjes (jammer) met een conversie programma heb omgezet naar een AVI bestand, blijkt het beeld met enige regelmaat te schokken. Weet iemand hiervoor een oplossing?
Verder werkt de camera prima en valt me de levensduur van de batterij niet tegen, zeker omdat ik er ook filmpjes mee maak.
Kortom een aanrader.

Margaretha 15-10-2012

Ben net terug van 14 dagen zonvakantie en had 3 toestellen mee, waaronder een spiegelreflex. Ik heb voornamelijk de Canon Powershot sx 40 gebruikt. Wat een toestel.Prachtige scherpe foto's. Legio mogelijkheden o.a. verschillende kleuren en scherpten in te stellen. Zoomfunctie fantastisch. Foto's blijven scherp.Het toestel ligt goed in de hand en is zeer degelijk gemaakt.Ook het filmen is kwaliteit. Kortom, de beste digitale camera die ik tot nu toe heb gehad, op de spiegelreflex camera na, maar deze canon komt hier heel dicht bij.

guydr 07-10-2012

Dit toestel trekt prachtige fotos voor een bridge, ik laat hem natuurlijk nooit op automatisch staan. Enkele nadeeltjes vind ik wel, focussen gaat niet altijd even vlot, de zonnekap moet je er apart bijkopen, en filters en zonnekap kan je niet tesamen gebruiken. Heb na verkoop van mijn hx9v lang getwijfeld tussen de sx40 en de fz150, maar aangezien ik zelden in raw fotos neem, en de fotokwaliteit van beiden zeer goed is, heb ik toch maar voor de sx40 gekozen ook omwille van het prijsverschil. Qua mogelijkheden en gebruiksgemak ben ik ook tevreden. De vormgeving vind ik persoonlijk wat minder. Dit is voor mij het ideale toestel voor landschapsfotos.

angie22 05-10-2012

wat een last dat je altijd de belichting-instellingen moet wijzigen om goede foto's te krijgen; de foto's zijn apart van kleur, flets; er is geen mooi helder beeld
Uiteraard opgestuurd ter reparatie maar daar wacht ik nu al ca 2 maand op dus ik koop maar een ander; kan ik weer foto's maken

bert2004 26-10-2012

Jammer en zeker onterecht van die enkeling om je zo negatief uit te laten. Lig er ook op mijn tong om te zeggen: gaat u wel goed met de camera om. Deze fout kan volgens mij niet gemaakt worden aangezien hij in de automatische stad prachtige foto's maakt. Wat ik jammer vind van Kieskeurig reviews is dat als het even niet mee zit met het product er gelijk op Kieskeurig afgereageerd word doot middel van slechte reviews die een product als dit zeker niet verdient. Meer dan prachtige foto's maak deze camera.

pro100 19-09-2012

zeer slechte foto's voor zo'n type camera; de kleuren zijn niet naturel; alsof er een witte nevel overheen zit; verder zeer veel hinderlijk geluid van de zoom bij terugzien video; bij reparatie moet je niet vreemd opkijken als ze de klachten vervolgens gewoon niet hebben verholpen

petervl57 21-09-2012

Vervelend dat je kennelijk een exemplaar hebt gehad, wat niet goed heeft gefunctioneerd. Maar jammer dat je denkt dat de hele wereld dan deze ervaringen heeft en het produkt daarop afkraakt. Na alle positieve reviews hiervoor, zal iedereen snappen dat dat kant nog wal raakt. Ik heb deze camera nu 10 maanden. Het is qua fotokwaliteit de beste superzoom, die ik tot nu toe heb gehad (en dat waren er nogal wat ook van andere merken). De kleuren zijn uitstekend. De foto's zorgen regelmatig voor een Wow-effect. Canon heeft hiermee gewoon een heel goede camera afgeleverd.

adwan 23-09-2012

inderdaad erg jammer van deze overdreven negatieve reactie..
waar staan de overgebleven 5 punten voor???

Rien Anth. 17-09-2012

Dit is mijn 3e Canon compactcamera. Gekocht vanwege prachtige specificaties, redelijke prijs en enthousiaste reviews op Kieskeurig. Wat mij tegenvalt is dat veel foto's overbelicht zijn en correctie behoeven in Photoshop; erg jammer. Mijn Canon Powershot IS3 had dat helemaal niet. Heb al gekozen voor "levendige kleuren" en geëxperimenteerd met lage ISO en "zon" maar dat geeft geen oplossing. Wie helpt?

Rien Anth. 23-09-2012

Hartelijk bedankt voor de reacties! Ik heb na enig zoeken gevonden dat de +/- knop op +1 stond! Terug op 0 gezet en, ja hoor, mijn foto's zijn nu prima! Overgeschakeld naar "auto" ipv "P" leverde ook al een beter resultaat. Jammer dat ik het zo laat ontdekte .......

axelw 22-09-2012

Hallo Rien,
In de p-stand werkt de camera nog steeds automatisch maar kun je de belichting bijstellen met de +/- knop.

adwan 21-09-2012

toch is die overbelichting als je in donkere omstandigheden bent een voordeel en een van de sterke punten van deze camera...
anders gewoon continue op -1/3e stop zetten, de camera start hier dan ook automatisch mee op...
wat de neveligheid betreft (verderop in een van de reviews), als je er een gamma via photoshop overheen zet, is de foto helemaal goed... ook I-contrast van de camera zelf werkt erg goed...
elke perfecte foto heeft z'n nabewerking nodig....

Koen2345 11-09-2012

Foto's met camera gemaakt zijn top, zeer goede foto's, echter de kwaliteit van de camera is matig, mn de batterij die na 2 weken al stuk ging.

De camera geeft de melding: vervang batterij, terwijl deze vol was. Was op vakantie, en wilde natuurlijk foto's maken, dus naar fotozaak. Daar vertelden ze dat batterij stuk was.(2 wkn oud!) Dus nieuwe batterij gekocht van 40 Euro. Bij thuiskomst dit gemeld bij Canon. Kan een nieuwe batterij krijgen. Zit dus nu met 2 battrijen, terwijl je met 1 batterij wel 200 foto's kan maken. Antoord van Canon: Had je maar geen nieuwe battrij moeten kopen, en de kapotte batterij op moeten sturen, het is je eigen keuze een nieuwe te kopen...(gaan voorbij aan het feit dat je 5 dagen geen fott's kunt maken.

Vraag aan Canon om geld terug te krijgen voor de kapotte batterij; is niet mogelijk. Serviceafdeling van Canon kan functioneerd matig, kastje naar de muur. Beloven terug te bellen, doen ze niet, en lossen mijn probleem niet op.

Goede Camera, maar hopen dat je geen problemen krijgt, want als er iets is, wordt het niet goed opgelost

PeterVL57 12-09-2012

Ik kan me je frustratie wel voorstellen, maar ik adviseer sowieso altijd een 2e batterij. In dit geval zou ik zeggen "een onvrijwillig geluk bij een ongeluk". Ik koop zelf altijd een reserve batterij bij een camera om dit soort gedoe of tussentijdse uitval te voorkomen.

bandolero 14-09-2012

Ik vind juist een tweede batterij heel handig,als je soms veel inzoomt gebruikt de batterij veel energie en dan is een tweede batterij erbij heel fijn.

Jeroen77 05-09-2012

Sinds een paar maanden deze schitterende camera in bezit. Wegens het gesleep met lenzen e.d. mijn Sony Alpha Spiegelreflex verkocht en overgestapt naar deze BridgeCamera.

Vanaf het eerste moment al aangenaam verrast over de kwaliteit van de foto's en het gebruiksgemak.

Deze vakantie zeer veel foto's gemaakt onder vele verschillende omstandigheden en allemaal even strak.

Qua mogelijkheden is er ook meer dan voldoende in te stellen maar op stand automatisch gaat er al veel van zelf en maak je bijna onder alle omstandigheden superstrakke en mooie foto's. Kleurechtheid is ook top!

Zoombereik is ook enorm, iets waar je een boel geld aan uit moet geven als je een objectief voor je spiegelreflex nodig hebt.

Ook het filmen in Full-HD is appeltje eitje, via de direct te bedienen "Record-knop" hoef je niet in het menu of iets te gaan omschakelen tussen filmen en fotograferen maar start hij direct met opnemen ook al heb je 2 tellen er voor net een foto geschoten. Mooie is ook dat de analoge zoom volledig gebruikt kan worden tijdens het filmen, das ook niet met elke camera.

Accu duur is zeer goed te noemen maar een 2de accu is zeker prettig. Zonnenkap is ook verkrijgbaar en met een beetje zoeken op internet al onder de 10,00 euro te vinden.

Alles bij elkaar een super compleet toestel voor een heel interessante prijs!

Voor iedereen die een spiegelreflex heeft en deze toch enkel op automatisch gebruikt (wat de meeste mensen die niet hobbymatig met fotografie bezig zijn) kan ik maar een ding zeggen. Weg met die spiegelreflex en over naar deze schitterende BridgeCamera.

Heb toch het idee dat veel mensen een spiegelreflex kopen omdat andere hem ook hebben en dat terwijl waarschijnlijk 90% van de gebruikers geen idee heeft waarom ze hem eigenlijk gekocht hebben en hem 100% van de tijd op de stand "auto" hebben staan.

Maar goed, de Canon SX-40 is gewoon een topper die zeker niet tegen zal vallen! Geen gezeul meer met lenzen en snel klaar voor gebruik!

Bert2004 30-07-2012

Fijne camera en tot nu toe de beste en fijnste die ik gehad heb na het uitproberen van een Nikon p500, fuijifilm HS20, Panasonic FZ 45.
De eerste camera waarbij ik binnen geen ruis foto's heb.
De flitser heeft hij pas als het erg donker is nodig. Een pluim voor deze eigenschap.
In de volautomatische stand meer dan prachtige en scherpe foto's ook macro.
Jammer wel is dat Canon gekozen heeft voor het filmen in MVI bestands indeling, een bestand waar je de mediaplayer en dvd spelers niet mee overweg kan.
Je bent dus gedwongen om het altijd te converteren naar een ander bestand wat de kwaliteit niet ten goede komt. Had het maar bij MOV of AVCD gelaten.
U ontkom er niet aan om een converter te installeren zodat u het af kan spelen via USB op de tv of dvd speler en ook Mediaplayer.
Desondanks wel mooi filmen en het zoomen gaat niet abrupt te werk, maar heel geleidelijk.
Voor fotografie kan je geen betere compactcamera hebben dan deze, mijn ervaring.
Zeer natuurgetrouwenfoto's zoals we gewend zijn van Canon.

Bert2004 02-08-2012

Dit vind je idd terug bij de jpeg eigenschappen, wel raar is dat ik echte MOV bestanden gemaakt met mijn Sony Wel met de Mediaplayer, tv, dvd kan afspelen en MVI is vervormd of niet afspeelbaar, het is sowieso een afwijkend kindje van de MOV ondanks er MOV bij de eigenschappen van het jpeg bestand staat.

Tomas B 30-07-2012

Hallo Bert.

Ik ben ook in het bezit van deze camera maar bij mij zijn de filmpjes wel degelijk een .MOV bestand !!

Grt. Tomas

Margaretha 16-07-2012

Nu 3 weken later heb ik al heel wat uitgeprobeerd.Nog steeds vol verbazing hoe scherp deze camera in volle zoom blijft.Een bij op een bloem in de sloot ingezoomd:de bij was helemaal scherp. Geweldig.Hier is geen macrostand voor nodig.Ik gebruik de zoeker bovenop, en niet het schermpje voor het nemen van de foto's.Ben dit zo gewend met mijn spiegelreflex camera.Je kunt hem dan ook stevig tegen je hoofd drukken, dus minder beweging. (in volle zoom). Het onderwerp ingezoomd is prima terug te vinden, al zit er tevens wel een hulpmiddel voor op, wat ik eigenlijk niet veel gebruik. Bij kleine objecten is het nog wel handig.Wat betreft het motorgeluid bij filmen valt heel erg mee. Vaak zijn er ook omgevingsgeluiden bij en dan merk je het nauwelijks op. Conclusie: Nog niet zo'n fijne (compact)camera gehad.

Margaretha 26-06-2012

Geweldige camera.Even wennen met de stabilisatie in de totale zoom,maar met een 1 poot er onder gaat het prima.Mooie heldere en scherpe foto's.Werken in de macro stand wil me nog niet lukken. Misschien dat ik in het menu bepaalde mogelijkheden in of uitgeschakeld heb?Kan iemand mij hier nog tips over geven? De rest werkt perfect. Ook het minnen en plussen, bij handmatige instellingen, is een pro en werkt goed.Heb nog een Canon G 10, welk toestel ook heel goed is, maar ik miste een grote zoom. Tot nu toe zeer tevreden.

Rien Anth. 16-10-2012

Hallo Margaretha,
Bij eerdere reviews zag ik dat ook anderen de Macro-functie niet konden vinden. Die werkt niet in de "auto"-stand, maar wel bij "P". Probeer dat maar eens! Je moet dan het wiel rond de "set"-knop aan de linkerkant indrukken en de macrofunctie kiezen.
Succes!

bandolero 28-07-2012

Zelf kan ik met de macrostand ook nog niet goed overweg, bij heel dichtbij zijn de opnamen zeer onscherp,maar misschien weten anderen hiervoor een tip te geven, heb daarom de macro nog een beetje achterwege gelaten en gebruik de telelens daarvoor, heb deze camera ook 3 wekenin mijn bezit.

Lonah 29-07-2012

Hallo Margaretha, Ik had ook wat moeilijkheden met de macrofunctie. Vandaag eens op internet rondgekeken en zag op Youtube een aantal tutorials waaronder een voor macrofotografie. Ik heb nog niet de tips kunnen testen maar t kwam vrij simpel over. Dit was trouwens tutorial 14, dus van de week maar eens op zoek naar 1 t/m 13. Ik heb gezocht op SX40HS en kwam meteen daar terecht. Groet en ook (net als ik heb) veel plezier met deze camera. Lonah

FotograafDemi 09-09-2012

Zou je wat foto's kunnen posten? Van inzoom? Ik ben 13 en wil gaan fotograferen met een Goede camera! Op weebly.com kan je makkelijk een gratis site maken met foto's..?
Groetjes,
Demi

Amalphi 30-06-2012

In de automatische stand bepaalt de camera zelf of hij de macrostand al dan niet kiest. In, bijvoorbeeld, de "P" stand drukt u op het selectie wiel aan de kant waar MF en het macro teken staan. Daarna kunt u de macrostand selecteren. Uit ervaring weet ik dat het macro symbool niet altijd verschijnt. Ik heb zelfs gedacht dat de camera kapot was totdat ik erachter kwam dan bij een bepaalde menu instelling de macrostand niet geselecteerd kon worden. Als in het menu het AF Frame op "Tracking AF" staat dan wordt de macrostand n.l. niet getoond. Hopelijk helpt u dit om het probleem op te lossen.

Gijsje 03-06-2012

Als trouwe Canon-gebruiker is de bediening vrij gemakkelijk onder de knie te krijgen. Heb ervaring met de compact S90, G10 en met de spiegelreflex 400D en 50D. Dit toestel heeft me op sommige punten erg positief verrast: b.v. de beeldkwaliteit bij grrothoek van 24mm (!) en tele 840mm (!). Ik had niet verwacht dat deze voor ca. 80% van opnames zo goed zou zijn. De (erg)kleine sensor presteert boven verwachting. Goede kleurweergave, voldoende scherpte, redelijk snelle scherpstelling, redelijke beeldkwaliteit bij hogere ISO-waardes. Tot nu toe mis ik de RAW-bestanden niet, maar dat komt misschien nog wel(?). Al met al waar voor zijn geld. Ik betaalde, na aftrek cash-back zo'n € 300,-. Geen spijt!

Erik zelf 17-06-2012

Foto Klein levert deze camera voor €349,-
Bij afhalen €329,-. Tot eind juli krijg je van Canon nog €40,- retour. Prijs wordt zo wel interessant! Ik overwoon de Panasonic FZ150, maar die is nu 90 euro duurder dan de Canon SX40.... Toch wel een serieus prijsverschil op dit bedrag.

Marco Kuijpers 10-06-2012

Beste Gijsje,

Je geeft aan ongeveer € 300,-- na cashback te hebben betaald. Kan jij aangeven bij welke winkel jij deze camera heeft gekocht. Alvast bedankt voor je reactie.
Marco

Digicasema 12-09-2012

Vandaag deze camera gekocht bij de Makro voor 254 euro, inclusief btw.
De actie loopt tot 17 september.

De camera kan na een kleine aanpassing ook foto's in raw opslaan!
Google maar eens op CHDK.

Canonfanforever 26-06-2012

Foto Klein (Zeist) verkocht me deze camera voor 295,--omdat de lokale BCC hem voor 305,-- aanbood (maar niet kon leveren). De cashback van Canon heb ik inmiddels binnen , dus uiteindelijk heeft de camera me 255,-- euro gekost. Voor die prijs koop ik hem graag erbij naast m'n Canon spiegelreflex.

Gert063 25-05-2012

Wat mij het meest aanspreekt van deze camera is de prijs/kwaliteit, die is echt uitmuntend te noemen.
De camera heeft vele mogelijkheden, te veel om hier allemaal op te noemen. Om 1 punt eruit te halen dan toch maar wat al vaker is geschreven over deze camera.
Wat een geweldig zoombereik.
Kortom je krijgt gewoon veel waar voor je geld.

PatrickDam 23-05-2012

SUPERZOOM en ook echt een SUPERCAMERA!

Nu een half jaar in ons bezit, maakt prachtige foto's en geweldig haarscherpe Full-HD opnamen.

Na lang zoeken, wikken, wegen en vele reviews lezen uiteindelijk gekozen voor deze Canon, grootste voordeel vind ik de inmens grote zoom die je bij een spiegelreflex alleen maar zou kunnen bereiken met een reusachtige telelens.
Dat deze Canon scherpe en kleurrijke foto's zou maken was geen verrassing, wel dat ie dat ook zou doen bij maximale zoom op bijvoorbeeld een volle maan (met statief).
Wat ook een hele toffe functie is vindt ik, is de mogelijkheid om vertraagd op te kunnen nemen geeft leuke effecten.
Enige nadeel vind ik is dat het zoomen tijdens het filmen wel redelijk veel geluid maakt wat tijdens een "stille" opname erg storend is natuurlijk.(vandaar de 6 voor degelijkheid, ik wist dit al wel van tevoren en heb dit als compromis genomen voor alle goede dingen van deze Canon)

Ik ben geen professioneel fotograaf, dat lijkt me duidelijk, maar je kunt als hobbyist/amateur echt hele mooie plaatjes schieten.

smstaal 18-05-2012

Dit is mijn zoveelste Canon camera, en ook deze voldoet ver boven mijn verwachtingen. Het zoombereik en de image stabalizer geven mij haarscherpe foto's bij maximale zoom. Canon levert in dit segment de beste fototoestellen. Het enige minpuntje is dat hij niet in RAW opneemt.

sibrig 19-05-2012

Ik heb deze camera een jaar, maar de foto's van landschappen op oneindig zijn vaak onscherp. Dichtbij gaat wel beter en gebouwen ook. Wat doe ik fout?
Of heb ik een maandagexemplaar?

Amalphi 12-05-2012

Ik fotografeer normaal gesproken met een spiegelreflexcamera. Omdat ik het tijdens vakanties ongemakkelijk vind om steeds lenzen te wisselen (het het meeslepen van al die lenzen zwaar is), heb ik besloten om deze camera erbij te kopen. Ik heb in deze beoordeling de kwaliteit van de foto's niet vergeleken met de kwaliteit foto's van een spiegelreflexcamera, al doen deze zeker niet onder voor een instapmodel met standaard lens.

Ik heb de meeste mogelijkheden van de SX40 getest (behalve het maken van video's) en ben zeer tevreden over de kwaliteit van de foto's en het gebruiksgemak. Zelfs met minder licht (hoge ISO) presteert de camera goed. Ik kan eindelijk de maan zeer dichtbij halen. Bij 35x zoom plus teleconverter (4x digitale zoom = 140x zoom) is het resultaat verbluffend. Ook in de macrostand zijn de prestaties zeer goed.

Waar ik wel aan moest wennen is de auto focus in de automatische stand en het vasthouden van de camera. Bepaalde functieknoppen zitten pal naast de duim grip. Mijn advies is om de camera met de linkerhand aan de onderkant te ondersteunen i.p.v. aan de rechterkant. Het is even wennen, maar het werkt.

Samengevat is dit een geweldige camera met veel mogelijkheden, eenvoudig te bedienen en zijn prijs zeker waard.

Pascale Sprangers 13-05-2012

HAllo

wij hebben de camera vorige week gekocht, ik ben nog een beginnend amateur fotograag :-)
Ik vroeg me af wat u bedoelt met teleconverter.

Met vriendelijke groeten
Sprangers Pascale

Amalphi 13-05-2012

Hallo Pascale, Ik bedoel met de teleconverter de digitale zoom. Als je tot 35x hebt ingezoomd kan dit maximaal verviervoudigd worden.

peter196 01-05-2012

Fantastische kamera, maakt prachtige foto's van groothoek tot tele;Foto's zijn zeer scherp en geen waarneembare vervorming.De kleuren zijn zoals gewend van canon erg natuurlijk. Het gebruik van de camera is logisch en daardoor erg eenvoudig.Kamera ligt goed in de hand en is niet te zwaar. Het filmen gaat goed, maakt mooie scherpe films, je moet de camera alleen rustig bewegen, anders wordt het beeld wat schokkerig.
Ik heb zelf en G12 van Canon en vind dat de foto's kwa kwaliteit aardig in de buurt komen en soms zelf veel beter!
Als ik zie wat je krijgt voor het geld (355 euro)een camera met zo'n enorme zoomlens die zulke mooie foto's maakt, dan verdiend Canon wat mij betreft een dikke 10!

osito 28-04-2012

Vanmiddag gekocht; eerste resultaten veelbelovend en boven verwachting.
Moet nog wennen aan de bediening en de vele mogelijkheden. s'avonds (schemer) buiten geëxperimenteerd met verschillende iso-instellingen met en zonder flits, tijdopnamen ed. Resultaten verbluffend goed!!
Met goed licht was een bord bushalte loepzuiver te lezen op een afstand van 300 meter! (beeldvullend, en scherp, uit de hand genomen!!!)
Precies dit kunnen vergelijken met de resultaat van een Sony DSC-HX100V (ook erg goed hoor), maar de canon is gewoon scherper, niet te ontkennen. Ga 'm de komende dagen (als het ooit nog eens droog wordt tenminste) intensief uitproberen, en zal hier nog updaten...

Tomas B 10-04-2012

Lang getwijfeld tussen de Sony HX100 , de Nikon P510 en deze camera. Uiteindelijk voor de Canon gekozen i.v.m. de fotokwaliteit (volgens verschillende tests/reviews).
Niets dan lof over de fotokwaliteit van deze camera , zelfs wanneer er volledig ingezoomt is produceert de camera nog haarscherpe foto's , dat wil dus zeggen dat de beeldstabilisatie zijn werk voortreffelijk doet. Ook de kleuren zijn zeer waarheidsgetrouw en de prestatie's bij wat minder licht zijn eveneens zeer goed. Voor diegene die wat meer zoekt dan een compactcamera maar ook weer geen SLR wil zijn de mogelijkheden van deze camera ruim voldoende. Zeker het zoombereik is enorm te noemen. Ook is er de mogelijkheid om een externe flitser te plaatsen en een zonnekap of uv-filter. De camera is ook simpel te bedienen , alles spreekt voor zich , maar dat komt misschien ook wel omdat onze vorige camera ook een Canon was. De vormgeving zou echter wel wat beter kunnen , ik heb al regelmatig per ongeluk de knopjes naast de duimsteun ingedrukt dus de plaatsing daarvan is niet optimaal. verder heeft de camera nog 1 rare gewoonte , hij blijft soms hardnekkig scherpstellen op het verkeerde punt. Degelijkheid is ook dik in orde , de camera voelt goed aan en de gebruikte materialen zijn goed. In ieder geval een aankoop waar ik nog geen moment spijt van heb gehad want het belangrijkste was voor mij de fotokwaliteit , en die is voortreffelijk !

alm-1704 26-05-2012

Als camera met meer dan 24x optische zoom, is ook voor mij de Canon SX40 de eerste keus. Veel plezier ermee!

P-V 24-04-2012

bedankt voor de beoordeling. Maakt veel duidelijk. Jammer dat alm negatief over je keuze is. Iedereen heeft zijn of haar voorkeur. Misschien als hij een beoordeling over de panasonic had geschreven (deze heb ik namelijk nergens kunnen vinden) had hij de keuze voor die camera voor andere mensen makkelijker gemaakt.

Tomas B 26-04-2012

De panasonic viel af voor mij i.v.m. de 24 keer zoom. Ik vond dat net even te weinig , maar het is ongetwijfeld een erg goede camera.

alm-1704 17-04-2012

Volgens mij één grote kans gemist, nl. ook even de Panasonic FZ150 moeten uitproberen!
Veel tekortkomingen van de SX40 heeft juist de FZ150 niet.

knartel 02-04-2012

Na lang wikken en wegen tussen deze Canon en de Sony DSC HX 100V, toch na vele reviews in NL en Duits, gekozen voor de Canon. Ik ben nu enkele weken in het bezit van deze camera en heb al over de 600 foto s geschoten met een verbluffend resultaat, het enige minpuntje wat ik tot nu toe heb ervaren en vaak tegen kom in de reviews, zijn foto s van bewegende beelden ( zoon speelt ijshockey), maar toch foto s van het inzoomen zijn heel scherp, en zeker de macro s. Tot op heden geen spijt na 12 jaar Sony.

Stevens photoblog 26-03-2012

Beginnend bij de groothoek van omgerekend 24 mm, voor onder meer mooie interieurs en landschappen. Gaat door tot het imposante 840 mm telebereik, waarmee je de kleinste vogeltjes digitaal kunt vangen. Gelukkig heeft de camera een goed optisch beeldstabilisatiesysteem, zodat je in de extreme telestand niet zo snel 'bewogen' onscherpe foto's maakt. Canon heeft een hele goede beslissing genomen door de 14 megapixel sensor van voorganger Canon PowerShot SX30 te vervangen door een verbeterd exemplaar met 'slechts' 12 megapixels. Het ruisniveau is bij de hogere gevoeligheden beduidend minder en de scherpte is toegenomen. Het verlies van 2 megapixel valt in de praktijk op je scherm en in afdrukken nauwelijks op. Alleen maar voordelen dus.
Het in- en uitzoomen met het enorme bereik van het objectief gaat redelijk snel. Alleen de autofocus heeft vooral bij weinig licht wat moeite om snel en in één keer scherp te stellen. Verder maakt de autofocusmotor van de camera wat meer lawaai dan de concurrentie. Dat werkt allebei vooral storend bij het maken van filmpjes. De SX40 is dankzij het zoombereik van het objectief en de kwaliteit van de sensor een echte duizendpoot. Met deze familiecamera zul je niet snel tijdens een tripje optisch tekortkomen. Pas bij snelbewegende objecten loop je tegen de beperkingen van de camera op. Daarvoor is hij niet snel genoeg. In raw schieten kan de camera evenmin, een feature die veel concurrenten in deze prijsklasse wél hebben. Bij 99 procent van de foto's van deze camera zul je dat niet echt missen. Pas als je die ene prachtfoto tot een supergrote print wilt opblazen, mis je mogelijk een raw file.

marcel vdp 18-07-2012

Hallo Steven, ik ben erg geinteresseerd in deze camera maar ben benieuwd wat de afdrukvertraging is. Ik heb een hond die een frisbee kan vangen en dat moment wil ik graag vastleggen. En niet het moment dat die frisbee weer aan mijn voeten ligt, zoals dat nu het geval is ;-)

Eric sx40 08-02-2012

Super toestel

Erg tevreden,
maakt zeer scherpe foto's en hebben mooie kleuren
super zoom ,goed bij weinig licht,full HD filmen en de accu gaat redelijk lang mee.

wat een verschil met mijn vorige camera panasonic TZ3.

Jeurissen 30-01-2012

Ik had voorheen de canon SX30 , doch omdat die minder was bij weinig licht de SX 40 aangeschaft na het lezen van andere reviews hier op kieskeurig.
Moet zeggen dat ik erg tevreden ben van de SX40.
Bij weinig licht is hij denk ik het beste op de markt van bridge camera's.
Had voorheen ook de sony HX100 getest.Die heb ik snel weg gedaan.In niets te vergelijken met de SX40.De panasonic kon ik niet testen.
Zelfs op de automaat is de SX40 erg goed.
Ik gebruik liever de P stand.
Ben uitermate tevreden over de SX40

Marjolein1803 01-02-2012

Ik heb net een canon Powershot SX40HS gekocht. Weet iemand of ik met deze camera een onscherpe achtergrond kan maken? Zo ja, hoe?

Groetjes van Marjolein.

Miss Klinkie 12-05-2012

Ik heb nog steeds de canon sx30 en heb niets anders dan problemen gehad. Hij is al 3x teruggeweest en nog krijg ik geen scherpe foto's. Hij is dichtbij OK maar afstand (landschappen) treurig. Volgens de winkel is het zo dat een camera met zo'n grote zoom wel ergens moet inleveren. Dus ik ben heel verrast dat deze sx40 met een nog grotere zoom zo'n goede recentie krijgt.

Roger Meijer 29-01-2012

Ook tussen deze canon sx40hs en de panasonic fz-150 getwijfeld, omdat dit momenteel de beste 2 superzoom camera's zijn.
De Nikon P500 kan ook nog aardig meekomen en is een goede keuze als het budget iets lager is ,want je vind hem al snel voor 150 euro minder dan de Canon en Panasonic.
Maar de Canon is echt geweldig en foto's en video's bij weinig licht vind ik beter(minder ruis), en natuurlijk is het zoom bereik een stuk groter dan van de panasonic.
Ook is de beeld stabilisatie zeer goed en kun je op maximale zoom nog scherpe foto's maken en nog redelijk stabiel filmen
Mocht je in RAW willen fotograferen dan is er ook een firmware hack die dit mogelijk maakt voor de Canon sx40hs (google maar op "CHDK wiki" ).
en ik geef een 10 voor de foto kwaliteit omdat het momenteel echt het beste is wat je tot nu toe kunt krijgen in de superzoom sectie samen met de panasonic.
Als je deze camera koopt krijg je absoluut geen spijt,en ik kan hem dan ook aanbevelen bij iedereen die een goede superzoom camera zoekt .

Erik zelf 17-06-2012

Hallo Roger,
Bedankt voor je review. Ik wil een camera voor alle opnamen. De sportopnamen moeten goed zijn vanwege sportende kids en ook binnenshuis wil ik goede foto's.

Vanwege de sportopnamen neig ik naar de Panasonic FZ150.

De sluitertijden FZ150 zijn 1/20.000 tov 1/3200 bij de SX40, en FPS 12 bij de FZ150 tegenover "slechts" 2,3 bij de SX40.

Daarentegen de reviews van de Canon SX40 weer iets beter en schijnt de behuizing steviger te zijn. Graag jouw advies voor mijn doeleinden.